Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO, også kalt søkemotoroptimalisering, er prosessen med å forbedre synligheten til nettstedet ditt i søkemotorenes organiske søkeresultater og dermed gjøre det lettere for målgruppen din å finne deg. Det danner grunnlaget for all digital markedsføring, og er derfor en nøkkelkomponent i enhver digital strategi. Dersom SEO gjøres riktig, kan det generere høye avkastninger for nettsiden din, både i form av trafikk og salg.    

Med lang erfaring innen søkemotoroptimalisering, hjelper Panter PR bedrifter i alle størrelser med å nå sine mål på nett. Vi lager skreddersydde SEO-strategier for alle våre kunder, samtidig som vi kontinuerlig fornyer vår tilnærming for å forbedre merkevarenes rangering og trafikk i et konkurranseutsatt felt, fullt av stadig skiftende algoritmer og retningslinjer.

Vi har stort fokus på relevans, teknisk effektivitet og søkeratferd, og vurderer hvordan dette passer inn i den bredere kundeopplevelsen og alle de digitale berøringspunktene for din merkevare. Vi setter deretter sammen en strategisk plan som er unik for merkevaren, og benytter spesialutviklede verktøy for å tilby deg en banebrytende, skreddersydd tilnærming til søkemotoroptimalisering.    

Enten du har et selskap som søker lokal anerkjennelse og synlighet, vil ha mer trafikk og salg fra et nasjonalt publikum eller ønsker å bygge en merkevare i utlandet, kan vi hjelpe. Ta kontakt i dag for en uforpliktende prat; vi vil gjerne diskutere hva vi kan gjøre for deg.

Våre SEO tjenester

Teknisk SEO

Danner grunnlaget for at et nettsted i det hele tatt skal være synlig i søkemotorene, og dermed kunne få plasseringer i søkeresultatene. Vi har fagkunnskapen som trengs for å kunne finne og løse tekniske problemer som hindrer nettstedet ditt fra å være synlig for omverdenen.

SEO innhold

Søkeoptimalisert innhold bidrar til å øke den organiske synligheten for et nettsted, og kan således øke både trafikk og konverteringer. Vi skreddersyr innhold som passer for din nettside, og som er optimalisert for å få høye plasseringer for viktige søkeord.

SEO analyse

En gjennomført analyse av ditt nettsteds nåværende SEO tilstand er den beste fremgangsmåten for å kunne identifisere både nåværende problemer og fremtidige vekstmuligheter. Vi benytter spesialutviklede verktøy til å kartlegge SEO behovene for akkurat ditt nettsted.

Lenkebygging

Lenker av høy kvalitet er avgjørende for at nettsider skal kunne oppnå topp-plasseringer i søkeresultatene, spesielt for søkeord med stort søkevolum og høy konkurranse. Vi hjelper nettstedet ditt med å få riktige og naturlige lenker på en bærekraftig måte.

Søkeordanalyse

En grundig søkeordsanalyse, i kombinasjon med en SEO analyse, danner selve grunnlaget for enhver SEO-kampanje. Vi søker dypt i Googles millioner av søkefraser for å finne akkurat de søkeordene som er viktige og relevante for at ditt nettsted skal kunne generere flere salg og leads.

SEO for e-handel og nettbutikk

Denne typen SEO handler ikke bare om å drive trafikk til en nettside, men også om å nå riktig publikum for produktene dine, og deretter føre dem gjennom konverteringstrakten. Vi innarbeider dette i strategien vår fra start for å sikre at investeringen gir ekte og bærekraftige resultater for nettstedet.

Lokal SEO

For virksomheter som har en fysisk beliggenhet eller kunder i et bestemt område som de ønsker å bli mer synlige for. Vi hjelper bedrifter med å forbedre sin lokale synlighet i søkemotorene.

Internasjonal SEO

For bedrifter som ønsker å nå et internasjonalt publikum og ekspandere sin merkevare i nye territorier. Vi benytter en rekke teknikker for å forbedre din synlighet og plassering i søkemotorer i andre land.

Migrering av nettsted

Å migrere et nettsted innebærer stor risiko for eksisterende plasseringer i søkemotorene, og kan ha en svært skadelig effekt på virksomhetens organiske trafikk og dermed salg. Vi sørger for at nettstedet ditt beholder og øker sin organiske trafikk, både gjennom og etter en migrering.

Mobil SEO

For bedrifter som ønsker å øke sin organiske trafikk fra mobilbrukere. Vi kan hjelpe enten du har et nettsted som allerede er optimalisert for mobiltrafikk og ønsker å øke denne trafikken, eller du har et nettsted som ikke er mobilvennlig.

Hva er søkemotoroptimalisering? 

I løpet av en dag gjennomføres det over 2.2 millioner søk bare i Google. I tillegg kommer søk som gjennomføres i andre søkemotorer. Dette betyr at å komme høyt opp i plasseringene på den første siden i Google, Bing, Yahoo, etc. kan være den avgjørende faktoren mellom en blomstrende virksomhet, og en som er på randen av konkurs.

Men hva betyr egentlig SEO?

Kort forklart er søkemotoroptimalisering, eller Search Engine Optimization (SEO), kunsten å komme høyt opp i plasseringene for den ubetalte delen i søkemotorene (Google, Bing, Microsoft Edge, osv.), også kjent som de organiske plasseringene. Det innebærer således prosessen med å øke både kvaliteten og mengden av trafikk til nettstedet ditt, slik at du får god eksponering for din merkevare.

Til tross for navnet, handler SEO like mye om mennesker som det handler om selve søkemotorene. Det handler om å forstå hva folk søker etter på nett, hvilke svar de er ute etter, hvilke ord de bruker og hva slags type innhold de ønsker å lese. Når du kjenner svarene til disse faktorene, samtidig som du har gjort nettsiden tilgjengelig for søkemotorene, vil du normalt belønnes med høye plasseringer i søkeresultatene. Dette øker sannsynligheten for at folk ser nettopp din nettside i plasseringene slik at de kan klikke seg igjennom for å få tilfredsstilt sitt informasjons- eller kjøpsbehov.

Optimaliseringsbehovene for en nettside kan deles inn i en såkalt behovspyramide, slik figuren under viser:

Grunnlaget for god søkemotoroptimalisering begynner med å sikre at nettsiden er tilgjengelig for gjennomsøk av søkemotorer. Behovene for ytterligere optimalisering beveger seg deretter oppover, slik pyramiden viser. Jo flere av behovene som dekkes, jo høyere plasseringer og dermed bedre synlighet vil nettsiden få for sine søkeord. Dette øker således både trafikk og konverteringer, og dermed også nettstedets konkurranseevne.

Hvorfor SEO?

Til tross for at betalt reklame, sosiale medier og andre digitale plattformer også kan generere trafikk til nettsteder, blir det aller meste av nettrafikk drevet av søkemotorer. Dette betyr at majoriteten av all trafikk til et nettsted bør være organisk, så sant nettstedet er godt nok optimalisert for slik trafikk.   Organiske søkeresultater dekker nemlig mer digital eiendom, fremstår som mer troverdige for kunnskapsrike søkere og får i gjennomsnitt mange flere klikk enn betalte annonser. Det har faktisk blitt estimert at de har 20 ganger høyere trafikkmuligheter enn PPC annonser på både mobil og desktop. Analyser viser blant annet at kun 2.8% av folk klikker på betalte annonser i amerikanske søk, mens resten velger å benytte seg av de organiske søkeresultatene.

SEO er også en av de få digitale markedsføringskanalene som, når den er riktig konfigurert, fortsetter å betale utbytte over tid, selv når du slutter å investere i den. Hvis du for eksempel investerer i en artikkel med innhold av høy kvalitet som fokuserer et viktig søkeord, kan trafikken fra denne artikkelen ofte øke over tid, selv om du ikke investerer mer i den. Hvis du derimot investerer pengene dine i en betalt annonse for det samme søkeordet, vil annonsen kun gi avkastning i det tidsrommet du investerer i den. Så snart du slutter å investere, vil derfor også trafikken og avkastningen fra annonsen utebli. SEO er således en bedre strategi for kontinuerlig og langsiktig trafikk og salg enn noen annen digital markedsføringskanal.

Bør jeg ansette en SEO-ekspert, konsulent eller et byrå?

Avhengig av kapasiteten du har tilgjengelig, din vilje til å lære og kompleksiteten til nettstedet ditt, finnes det grunnleggende SEO- teknikker som du kan utføre selv. Søkemotoroptimalisering er imidlertid en svært tidkrevende teknikk som krever god forståelse av søkemotorenes funksjoner og folks søkemønstre og -ferdigheter. Det kan derfor være fordelaktig å få hjelp fra noen som er spesialister på området.    

Hvis du velger å ansette hjelp utenfra, er det imidlertid viktig å være klar over at kvaliteten på markedsføringsbyråer som hevder å kunne levere SEO-tjenester kan variere stort. Det er derfor viktig at du velger et byrå med erfarende eksperter innen fagområdet, som benytter riktige og anerkjente teknikker, og ikke jukser seg til høyere plasseringer. Dette kan spare deg for både tid og penger, og i minst et uheldig resultat, da bruk av feil SEO-teknikker kan skade nettstedet ditt mer enn de vil hjelpe det. I verste fall kan feil SEO metoder føre til at nettstedet ditt blir fjernet fra søkemotorene for godt.

Black Hat versus White Hat SEO

Forskjellen mellom Black Hat SEO og White Hat SEO er teknikkene som benyttes når man forsøker å forbedre et nettsteds plasseringer i søkemotorene.    

Black Hat refererer til ulovlige teknikker og strategier som brukes for å få høyere plasseringer i søk. Metoden fokuserer for det meste på å tilrettelegge innholdet på en nettside for søkemotorer og ikke like mye for menneskelige brukere.  Black Hat SEO benyttes normalt av de som vil ha raske resultater for et nettsted, i motsetning til å bygge en tryggere og mer langsiktig strategi for å oppnå de samme resultatene. Noen av teknikkene som brukes i denne typen søkemotoroptimalisering inkluderer: søkeordfylling, gruppelenking, skjulte tekster og lenker, og spam i blogginnlegg. Til tross for at man kan oppleve raskere resultater med Black Hat SEO, er det viktig å være klar over at metodene bryter konsekvent med søkemotorenes regler. Dette gjør at man straffes hardt dersom de oppdages av Google, Bing, etc. I verste fall kan det føre til at nettstedet blir utestengt og avindeksert i søkemotorene, noe som ofte kan medføre konkurs for bedriften.

White Hat SEO refererer til bruk av teknikker og strategier som først og fremst er rettet mot menneskelige brukere, og like mye mot søkemotorene. Teknikkene som vanligvis benyttes i denne metoden er blant annet søkeord og søkeordsanalyse, optimalisering av søketitler og meta-beskrivelser for relevante søkeord, tilpasning av innhold til brukeres søkeintensjoner, naturlig lenkebygging, utarbeidelse av innhold av høy kvalitet for menneskelige brukere (blogg, artikler, produktinformasjon, osv.) og god intern lenkestruktur.   I motsetning til Black Hat SEO, er White Hat SEO en mer langsiktig investering for nettsiden, da det tar noe lengre tid å oppnå de samme resultatene. Resultatene varer til gjengjeld mye lenger, noe som gjør at man oppnår en langt høyere avkastning med denne typen søkemotoroptimalisering.

Vår tilnærming til SEO 

Selv om Panter PR tilbyr enkelte standard-tjenester innen søkemotoroptimalisering, har vi høyt fokus på å spesialtilpasse våre SEO-strategier for hver enkelt kunde, avhengig av kundens ønske, mål og budsjett.     

Vi jobber via en oversiktlig 6-trinns modell for å utarbeide den mest effektive SEO-strategien for akkurat din virksomhet. Vi benytter i tillegg kun White Hat SEO-teknikker i vår tilnærming, der vi fokuserer på å utvikle langsiktig vekst og bærekraftige resultater for våre kunder.

Vår 6-trinns modell

1.     Status quo: Hvor er virksomheten nå? 

2.     Mål: Hvor ønsker virksomheten å være? 

3.     Strategi: Hvordan skal virksomheten komme dit? 

4.     Handling: Hva må vi gjøre for å komme dit? 

5.     Iverksetting: Hvem skal gjøre hva, når og hvorfor? 

6.     Overvåking: Hvordan skal tiltakene måles og evalueres?    

Trenger du hjelp med din SEO-strategi? 

Ta kontakt med oss i dag. Vi vil gjerne diskutere hva vi kan gjøre for din virksomhet!